Praktiska användning
Du kommer säkert att upptäcka att du har olika nytta av rådabudskapet beroende på om du samtalar med en god vän eller med en person du inte känner. Tänk dig att det finns olika sociala cirklar kring dig själv. I den närmaste cirkeln ryms dina närmaste vänner, partner och familj. I nästa cirkel finns de kontakter du har genom arbete, skola hörcentral och andra myndigheter. I den yttersta cirkeln finns människor i allmänhet.
Den viktigaste skillnaden mellan cirklarna är din möjlighet att påverka situationen. Det är alltså viktigt att du är medveten om vilken roll du har. Välj någon av länkarna nedan om du vill veta mera:
Den första sociala cirkeln, nära relationer
I den första sociala cirkeln finns du med en hörselskada och du som hörande med en personlig relation till varandra, ni kan vara partner, vänner eller familj. Här finns stora vinster med rådabudskapet, eftersom besvärliga hörsituationer uppkommer mer eller mindre dagligen. Det är viktigt att inte samma situation regelbundet ger problem, eftersom det kan försämra er relation. En viktig sak här är att både du med en hörselskada och du som hörande har lika stora möjligheter att påverka situationen till det bättre. Här skulle man alltså kunna tänka sig att ni tillsammans tar del av kunskaperna kring hur rådabudskapet kan förändra ert sätt att lösa olika situationer.
Den andra sociala cirkeln, återkommande kontakter, arbete, skola och myndigheter
I den andra sociala cirkeln handlar det om situationer på platser där du med en hörselskada regelbundet befinner dig. Det kan vara arbetsplatsen, skolan, hörcentraler eller andra myndigheter. Här har givetvis du med en hörselskada fortfarande nytta av att använda ett rådabudskap, eftersom det ökar dina möjligheter att få ett bra bemötande tillbaka. Men här är det även viktigt att du som hörande förstår vilken möjlighet du har att påverka situationen och därför kan rådabudskapet vara ett konkret och praktiskt alternativ för dig. I de fall där regelbunden kontakt med personer som har en hörselskada ingår i dina arbetsuppgifter bör du till och med kunna kräva att det ska ingå i den professionella yrkesrollen att få möjligheten att skaffa dig ett förhållningssätt till dessa situationer.
Den tredje sociala cirkeln, flyktiga möten
I den tredje sociala cirkeln handlar det om flyktiga möten. Det kan vara någon du med en hörselskada pratar med på bussen eller i en affär. Här är det orimligt att förvänta sig att människor i allmänhet ska veta hur man bäst kan underlätta för dig, eftersom de flesta aldrig tidigare har varit i en liknande situation och därför inte har någon tidigare erfarenhet av vad som kan vara till hjälp. I dessa situationer måste du själv ta initiativet. Genom att använda rådabudskapet kan du skapa en god samtalsmiljö för den hörande och därigenom underlätta situationen för dig själv.
Är du intresserad av att pröva hur rådabudskapet påverkas beroende på i vilken social cirkel en situation befinner sig kan du välja länken ”Lär dig använda orden som medel” i huvudmenyn.