Agera – Reagera

Dessa filmer handlar om Erik. Han är hörselskadad och går individualintegrerad.

I filmerna kommer du att uppleva situationen genom Eriks ögon och öron. De innehåller fyra korta exempel på hur Erik kan påverka eller låta bli att påverka sina möjligheter att höra i klassrummet. De fyra exemplen visar på en modell som är bra att känna till när du ska fundera på vad som händer i klassrummet. Modellen är en graf med fyra fält där du kan placera dina egna strategier och kanske lättare förstå hur dom fungerar. Länk till hela filmen istället för sekvenserna nedan (10.57 min.)

Man kan välja att agera offensivt eller defensivt i en situation. Man kan också välja att reagera offensivt eller defensivt.

  • Att reagera offensivt innebär att jag handlar först när en problematisk situation uppstått.
  • Att reagera defensivt kan betyda att jag inte gör något alls.
  • Att agera defensivt innebär att jag stör situationen på något sätt.
  • Att agera offensivt innebär att jag förbereder mig och handlar innan det har uppstått ett problem.

Introduktion – presentation av filmerna

 Film 1-4

Förslag >> Förslag >> Förslag >> Förslag >>

Diskussionunderlag- Bra eller dåligt?

Titta på filmerna och utifrån vad du lär dig, diskutera vad som är bra och vad som är dåligt.

Titta på hela filmen Agera-Reagera