Agera – Reagera

Dessa filmer handlar om Erik. Han är hörselskadad och går individualintegrerad.

I filmerna kommer du att uppleva situationen genom Eriks ögon och öron. De innehåller fyra korta exempel på hur Erik kan påverka eller låta bli att påverka sina möjligheter att höra i klassrummet. De fyra exemplen visar på en modell som är bra att känna till när du ska fundera på vad som händer i klassrummet. Modellen är en graf med fyra fält där du kan placera dina egna strategier och kanske lättare förstå hur dom fungerar.

Man kan välja att agera offensivt eller defensivt i en situation. Man kan också välja att reagera offensivt eller defensivt.

  • Att reagera offensivt innebär att jag handlar först när en problematisk situation uppstått.
  • Att reagera defensivt kan betyda att jag inte gör något alls.
  • Att agera defensivt innebär att jag stör situationen på något sätt.
  • Att agera offensivt innebär att jag förbereder mig och handlar innan det har uppstått ett problem.

Introduktion – presentation av filmerna

 

Filmer Reagera eller Agera

Film 3 reagera offensivt

Film 1 reagera defensivt

Film 2 agera defensivt

Film 4 agera offensivt

 

Diskussionunderlag- Bra eller dåligt?

Titta på filmerna och utifrån vad du lär dig, diskutera vad som är bra och vad som är dåligt.

Titta på hela filmen Agera-Reagera