På försäkringskassan

Föreställ dig att du är på ett besök hos din handläggare på försäkringskassan. Din handläggare är väl medveten om att du har en hörselskada. Han har flera gånger frågat på vilket sätt han kan underlätta för dig och du har berättat för honom att det inte är några problem för dig att höra så länge han sitter vänd mot dig och pratar tydligt. Trots detta sitter han hela tiden vänd mot dataskärmen medan han pratar och du inser att du återigen behöver påminna honnom. Vad säger du?

Förslag på hur du kan formulera dig utifrån rådabudskapet.

Jag har svårt att höra vad du säger.
Det gör att jag måste anstränga mig mycket och det är lite jobbigt.
Jag vet att du vill försöka underlätta för mig och det är jag tacksam för.
Men när du sitter med ansiktet vänt mot dataskärmen får jag svårt att höra.
Om du vänder dig mot mig när du pratar hör jag bra.
Jag kan tänka mig att det inte alltid är så lätt att göra rätt, särskilt om man är ovan.

Tillbaka till föregående sida