I enkätundersökningen 74 röster om skolan har Bergkvist (2001) tagit reda på hur hörselskadade ungdomar upplever sin skolsituation och resultaten är tydliga. 56 % av eleverna rapporterar att man inte frågar vad man har fått i läxa, trots att man inte hört vad läraren sagt. 74 % av eleverna rapporterar att de avstår från att be om hjälp vid grupparbeten, trots att de inte kan följa diskussionen på grund av sin hörselskada. 71 % rapporterar att de inte informerar en vikarie om på vilket sätt han eller hon kan underlätta undervisningen. 89 % rapporterar att läraren inte informerar eleven innan lektionen, vilket är en vedertagen metod för att underlätta för en hörselskadad. Den sammantagna bilden av undersökningen är att varken den hörselskadade eller läraren tar tillräckligt ansvar för situationen. Undersökningen sätter fingret på en problematik som inte bara är knuten till skolsituationen, utan snarare beskriver ett allmänt problem för hörselskadade i deras kontakt med den hörande omgivningen. Vill du ha referensen till undersökningen väljer du länken "Vill du veta mera?" i huvudmenyn.
|